5/19/2010

it is 'KULIT BABI'

ini kisah benar okey. baru terjadi dalam 5 minit yang lepas. adik saya (kakde) basuh kasut jalan yang dibelinya dari singapura awal tahun ini sebagai persiapan nak masuk asrama. masa basuh, tiba-tiba dia terperasan ada banyak titik-titik bertompok. dalam satu tompok ada 3 titik. dia terasa lain macam.. i mean rasa musykil, so dia panggil saya pergi tengok. then bila saya tengok, memang betul seperti apa yang dia sebutkan. kami confuse tentang something sebab kami pernah dengar dan baca tentang barangan yang ada 3 titik dalam satu tompok sebagaimana yang kami lihat tu, ianya adalah barangan yang diperbuat daripada kulit babi. so untuk dapatkan kepastian, kami terus search kat internet tentang bagaimana cara nak kenal pasti barangan yang diperbuat daripada kulit babi. dan kami temui ini:

Cara nak tengok dan kenalpasti barangan yang diperbuat daripada kulit babi ialah :
1. Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini ada 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK. Cuba belek dan perhatikan, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka memang sah, itu adalah kulit babi. Jadi, jangan gatal tangan main beli jer. Walaupun harganya mungkin jauh lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu. 3 titik tompokan itu adalah seperti ini ;
3 bintik kulit babi
2. Harga barang kulit babi ni biasanya lebih murah dari barangan daripada kulit binatang lain.
3. Biasanya kulit babi ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit babi biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit babi ini agak lembut.
4. Kulit babi ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kuilt babi juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki.
Sila ambil perhatian pada beberapa visual di bawah:



KALAU ADA 3 TITIK DALAM SATU TOMPOK TU, JANGAN BELI.. TU KULIT BABI. SO BE CAREFUL YAH!

6 comments:

Asma' said...

PUAS kakde sebut ba*i hari ni, haha =,=

Asma' said...

hai kakmaryam! hehe saje komen banyak banyak, tiru awk hehe :p

Asma' said...

eh basuh kasut macam nak pegi sekolah je kan, hehe

CIK M said...

awk memang suka tiru kakmaryam. hahha, btw all the best untuk pendaftaran hari ni. selamat menjadi student uia. and tak lupa jugak.. welcome sis :)

.huda. said...

eeeeh kotorny wakkk=(

huhu. jht je org2 nieh


btw adek awk msk uia? wahhh
bgus2

CIK M said...

haah, alahamdulillah. hahha, dia dapat kc. btw, memang kulit dalam kasut tu nampak menggelikan. lembut semacam; kata dialah :)