12/14/2009

jagalah bicaramu daripada membinasakanmu

kadang-kadang kita tak sedar dalam satu hari tu,kita banyak sangat berbicara tentang keburukan orang lain.aku akui,ada masa2 aku pun pernah mengumpat pasal orang ni..orang tu.so kali ni aku post pasal tajuk ni just nak kita saling muhasabah balik diri kita..

kita selalu nampak keburukan orang lebih dari keburukan yang ada pada diri kita sendiri.then kita aibkan dia dengan memberitahu orang lain pulak tentang keburukan dia.dan di situlah,gugur pahala-pahala yang kita amalkan sebelum ni.gugurnya di atas timbangan orang yang kita umpat tadi.kalau orang tu orang islamlah.betapa ruginya kita,free2 je derma pahala amalan kita kat orang yang diumpat tu..

tapi apapun,mulai sekarang kita sama-samalah cuba untuk tak mengumpat orang.sedangkan Nabi Muhammad S.A.W. yang sebegitu mulia pun takde nak ngumpat2 pasal orang lain,apatah lagi kita yang entah punya tempat atau tidak di sisi Allah S.W.T..

sebaiknya,kalau kita nampak orang buat benda tak baik,janganlah dihina mahupun dikutuk orang tu.kerana sesungguhnya jika kita menghinanya,maka kita adalah lebih hina dari orang itu.kerana kita orang islam yang tahu buruk dan baik sesuatu.manalah tahu orang yang kita hina2 tu sebenarnya tak tahu apa yang dia buat tu salah dan dilarang oleh agama.kalau rasa tak mampu nak tegur,berdoalah semoga orang tu sedar silapnya dan berubah satu hari nanti.siapa tahu,berkat doa kita akhirnya satu hari nanti dia berubah jugak.dan di situ ada ganjaran istimewa yang Allah sediakan untuk kita insya-Allah.sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
memanglah sebaiknya kita perlu tegur dan beri nasihat,tapi mesti kena dengan caranya.itu penting sangat dalam usaha menyampaikan dakwah..

so,aku nak ajak pembaca-pembaca sekalian untuk sama-sama memuhasabah balik diri kita.kalau rasa kita dah banyak salah gunakan nikmat mulut dan lidah yang Allah kurniakan ni,beristighfarlah banyak-banyak.dan istighfar itu jika boleh lafazkanlah sebaiknya supaya runtuh segala empayar syaitan yang bermaharajalela di hati kita.semoga dengan istighfar itu juga dapat menghapuskan titik-titik hitam dalam diri kita insya-Allah..

dan bila kita sebagai hamba Allah berasa takut akan peritnya azab seksa-Nya sehingga mengalirkan air mata,maka diharamkan api neraka itu ke atas tubuh kita..

wallahua'lam

p/s:tak semua manusia yang Allah ciptakan di atas muka bumi ni sempurna kebaikannya.ada yang lebihnya di sini tapi buruknya di sana.dan begitu jugalah diri kita yang begitu hina di hadapan-Nya..

No comments: