10/08/2010

TIPS CARA BERENANG UNTUK PERMULAAN


Bagi sebahagian orang, berenang adalah sesuatu yang agak sukar. mungkin sebahagian teman-teman ada yang belum boleh berenang. okay, oleh kerana itu jom kita kongsikan tips-tips dasar cara berenang untuk permulaan yang baik :

1.   Mulakan dengan kolam yang tidak terlalu dalam.

2.   Jangan pernah membuka mulut sewaktu berada di dalam air.

3.   Latihlah pernafasan terlebih dahulu. (dalam berapa saat agaknya kita boleh tahan nafas dalam air)

4.  Kemudian belajar mengapungkan diri. (usahakan supaya badan kita terapung dalam air dengan menggoyangkan kaki dengan perlahan, dan kaki tidak menyentuh lantai dasar kolam. tumpukan perhatian, naikkan kepala agar tidak masuk dalam air, bayangkan anda diatas awan)

5.   Setelah itu, cuba berenang dari satu tempat ke satu tempat yang lainnya. buat sedikit demi sedikit. (jari tangan harus tertutup, dan gerakkan kaki secara perlahan-lahan dulu)

6.   Bila semua langkah-langkah di atas sudah beres, sekarang cuba pula untuk memindahkan kepala kanan ketika tangan kanan naik dan praktikkan di kiri juga. anda akan mendapatkan mulut diatas air, inilah waktu untuk bernafas. nafas dengan mulut okay. (bukan hidung)

p/s : saya suka berenang! HHA :D

8 comments:

lilcaliph said...

patutla, tkejut je. kenapa tiba2 cerita psl berenang ni.
haha.
kite pun suke berenang! tp tak reti. haha

aurora said...

ahahaha...aku pon suke berenang!thats why la,kalau aku ade tapak rumah nanti,aku nak buat swimming pool besar,and satu bilik,satu dapur.dah..hahaha...gile x?

najwa said...

maryam! jom g swim kat uia!=

wani itu saya said...

waaaaah....maryam mesti pro daaah :D :D :D

CIK M said...

lilcaliph : samalah, hahha suka tapi tak reti :D

CIK M said...

yamilala : wah besar perancangan tu. ahahhahha. nanti dah ada rumah sendiri dah ada kolam renang sendiri jangan lupa contact eh. boleh berenang sama-sama. yeay! :P

CIK M said...

sarah : JOM! alamak, tak sangka sarah pun minat berenang. nanti insya-Allah dah masuk main camp nak masuk kelab renanglah. jomlah sarah, jomlah.. :)

CIK M said...

a Melaati girl : isyh isyh, langsung tak. cuma bila dah minat, macam nilah jadinya. tak pandai, tapi buat macam orang pandai. harapnya satu hari nanti betul-betul pro lah. AMIN :D