10/14/2010

MINUMLAH AIR SUAM SEBELUM MAKAN

tubuh badan kita mengandungi 80% air. terdapat dua part utama dalam badan yang sangat memerlukan air untuk berfungsi dengan lancar, yaitu otak dan darah. otak normally mengandungi 90% air manakala darah pula 95%. banyak tak banyak.




buat sesiapa yang rasa nak kurangkan sikit makan tu, minumlah air suam sebelum makan. BUKAN SEMASA MAKAN. ingat tu, nanti jadi lain pulak, hee. air suam boleh membantu menguruskan badan. hmm, cuti cuti ni susah betul nak jaga makan kan. so gunalah cara mudah ni kalau rasa nak diet sikit. air masak bukan saje boleh dimanfaatkan untuk menguruskan badan, malah sangat baik untuk kesihatan. saya tekankan di sini ye, SANGAT BAIK! sedangkan jika hanya dengan menyentuh air je pun dah banyak kebaikan yang kita peroleh, apatah lagi dengan meminumnya. kalau nak tahu, bila tubuh kita bersentuhan dengan air, ion-ion negative akan menyerap masuk dalam tubuh kita. banyak tugas ion-ion negative ini yang terbukti bagus dan amat diperlukan oleh badan kita. contohnya, melembapkan kulit, membantu mempercepat penghantaran oksigen ke seluruh bahagian tubuh, mengurangkan rasa sakit, dan macam-macam lagi. subhanallah, inilah nikmat air yang Allah S.W.T. kurniakan kepada kita. tapi adakah kita bersyukur? tepuk dada, tanya iman.

pakar kesihatan menyarankan, minumlah air selalu samada di waktu dahaga ataupun tidak. percayalah, air masak sangat banyak khasiatnya. huhuh, terlalu banyak manfaat air sampai tak tertulis dek saya di sini. kalau nak tahu lebih lanjut, search lah kat internet. banyak informasi yang akan awak perolehi nanti insya-Allah.

 oh ye, jangan tangguh tangguh waktu mandi. mandi di waktu pagi banyak kebaikannya. cari and baca.

hee, sejak kebelakangan ni banyak baca tips-tips itu ini, sebab tulah terasa nak kongsi dengan semua. sebenarnya banyak lagi dah baca tapi ada sedikit masalah teknikal so tak dapat nak update panjang lebar. ini je dulu pun dah cukup kan. selamat membaca!

p/s : buat insan-insan tersayang, semoga sihat selalu :)

4 comments:

Asma' said...

yeahhhh, mandi pagi! haha jarang jarang :p

CIK M said...

=,= apakah (?) HEH HEH.

jom mandi di awal pagi! hahha, spiritual lah sangat :P

wani itu saya said...

faak...kalo minum slepas makan,amacam? :O
kte tataw pon slame ni ade bnyk benefit..tapi mak kte ckp, kalo xnak buncit, jgn la minum tyme tgh2 makan..hehe...

CIK M said...

a Melawati girl : kalau nak minum lepas makan, kena after 15 minutes above lepas makan baru minum. ini kalau ikut cara yang sebenar unuk penjagaan kesihatan. kalau after makan terus minum memang perut buncit, dan kurang baik jugak untuk kesihatan. tapi kte selalu je buat oh. ehehe :P