1/13/2011

I'VE LEARNT SOMETHING


setiap isnin dan rabu, pukul 3.30pm. inilah waktunya, bila masa saya dan huda (classmate) akan bergegas bergerak dari kuliyyah of engineering ke IRKHS. why? UNGS, subjek islamic. hehe. masa minggu minggu awal kami pergi kelas UNGS, rasa macam we got nothing from the class. lecturer banyak bercakap benda yang tak masuk topic. but guess what, itu kata hati kami yang belum sempat menilai setiap bait kata-katanya.. tak matang dalam memikirkan sesuatu. tapi lama kelamaan, we notice something.

namanya dr.salah. dari mana, i'm not sure. yang pasti, DIA SANGAT BAGUS SANGAT ALIM SANGAT BERFIKIRAN JAUH. cukup satu bulan satu minggu jadi student dr.salah, kami perasan sesuatu yang unic tentang dia. apa yang saya notice tentang dia setakat ni, dia seorang yang suka menyampaikan dakwah dan ingin kami tahu apa tujuan hidup kami yang sebenar. even kadang-kadang apa yang dia sampaikan dah out of topic, pengisiannya ada unsur ksedaran.

baru-baru ni, dr.salah ada sebut tentang music. he said about how big the role of music in removing rahmah of Allah from our heart. satu hal yang agak mengejutkan saya tentang dr.salah, dia tak pernah dengar music. dia sangat jaga hati dan kasihnya pada Allah. dia tak mahu kesukaan pada music mengambil tempat kasihnya pada Allah. how awesome he is! dia berkata dengan tegasnya depan kami (i translate into malay), 'demi Allah saya takkan membuka lagu sendiri dengan tangan saya untuk mendengarnya sampai ke akhir hayat saya. demi Allah!', katanya dengan tegas. waktu tu, saya terasa darah saya seolah menyerbu ke atas. ya Allah, pasti ada sesuatu yang KAU ingin kami pelajari dari sini. dr.salah menyedarkan saya tentang sesuatu, tentang pentingnya memasang niat dengan betul, tentang keberkatan dan rahmah Allah dalam hidup, tentang tugas sebenar kami sebagai khalifah di atas muka bumi. bila dia sebut tentang rahmat Allah, terasa hangat tubir mata. rahmat Allah, jika hilang dari hati, maka hilanglah rasa kasih dan sayang.. nauzubillahiminzalik.

banyak lagi tentangnya yang saya rasa tertarik (as a student) yang banyak menyedarkan saya tentang hidup sebagai hamba Allah yang sebenar, tapi tak terhurai. hehe. terima kasih dr.salah! thank you so much for such an interesting experience. may Allah bless you and may Allah grant you HIS love insya-Allah.

okaylah, nak tidur dulu. doakan saya boleh berubah ke arah yang lebih baik, sementara kesempatan tu masih ada. amin.

2 comments:

.huda. said...

agak terharu kan mayammmmmmmmmmm


sedih je dy story:D

CIK M said...

huda : ye, sedih kot. huhuu..