3/04/2014

LONG UPDATE

Few months have gone since i last update my post here. It's been quite a long time. I miss the time when i have so many ideas hovering across my mind and i expressed them by writing them out, here. Really, it's been quite long since then. Hmm, i don't know how to say this clearly, but so many things happen within these few months, so many, and they are not small matters for me to forget throughout the future. Maybe i can share some but not all. It involves private matters somehow.

SAHABAT Akhir semester lepas, one of my best friend berhijrah keluar dari uia ke pusat pengajian lain. Terkejut masa mula-mula diberitahu, menangis sebab rasa bersalah tak mampu bersama dia masa dia dalam dilema buat keputusan yang besar dalam hidup dia. Dia antara insan-insan awal yang bertukar senyuman dengan saya masa di cfs. Bertegur sapa semasa sedang cek group berapa dan venue kelas untuk first class. Tak menyangka kami rupanya sama kelas, dan kami malah berkongsi nama yang sama. Cerita ni pun dah rasa sebak. Mulai dari detik tu, kami mula rapat. We faced so many things together. Bila saya menangis, dia yang duduk di depan saya dan dengar luahan hati saya, i can't forget those moment. Berkongsi cerita hati dan perasaan, impian dan cita-cita, malah berkongsi angan-angan bila kaki dah menjejak ke main campus gombak. Di uia gombak, kami tak berkesempatan nak spend masa sama-sama macam masa di cfs dulu memandangkan dia masuk satu sem selepas saya. But we still date and have some sweet chat together. That's why, when she told me she's not gonna stay any longer in uia because of some problem, i cried. I feel sorry, and guilty, and bad. She must have gone through a lot by herself, and i know nothing. That day, i cried a lot. I feel totally bad. Memikirkan detik-detik berat tu dia sendirian, it's hard. I can't forgive myself for that seriously :'(

UJIAN HIDUP Things do happen in life. I agree on that. Dalam kisah hidup saya juga, penghujung tahun 2013 mencoretkan satu detik yang takkan saya lupa sampai bila-bila. Detik saya berhadapan dengan situasi yang sangat berat, maaf saya tak mampu cerita. Situasi yang saya tak pernah terfikir akan berlaku dalam sejarah hidup saya. Ada yang berkata begitu dan begini. Ada yang beri sokongan dan ada yang malah menjatuhkan semangat saya. Kebetulan berita itu saya tahu masa saya sedang exam final. Two papers with only a day gap. Mom and dad keep supporting me, i know they were sad as well. I know everybody was sad, but they show strong a face to make me feel stronger. I have to accept that fact, despite how painful it was. Yes, it was painful. So painful to the extend that if i talk about it even now, i might cry. That's why i can't talk about what actually happen. I can't bear people asking this and that and look at me pitifully. I can't. I must show the calm me and act like nothing happened. Tapi cerita jugak kat sini, sebab rasa nak luahkan jugak. Whoever read this post, please, don't ask about this whenever you meet me. Please. I'm sorry to request this. The moment that thing happened, i was speechless. It's like, i'm in a dark space alone and everybody dissappear for a moment. I tried to hide my tears when everyone was trying to persuade me. I smiled and act cool. But mom and dad can see through me, they noticed my reaction. Saya jadi agak diam, sebab kalau saya bercakap, mereka akan lebih nampak, yang saya sedang sebak. Jadi saya lebih banyak diam. Memikirkan Ya Allah, kuatkan aku. Ya Allah, kuatkan aku. Dalam hati cuma mampu doa begitu. Takut diri ni tak kuat dan semakin jauh dari Dia. It takes me about a week to heal myself, to motivate myself and find courage to face the future. Dan disebabkan gangguan perasaan yang agak mendalam itu, dua paper exam pada dua hari berturut itu saya tak dapat buat. I can't even study, how can i answer them. But don't worry, i passed both of them alhamdulillah. I expect i failed those subject. Masa mula-mula nak cari semangat, nak bangun dari kesedihan tu, awalnya saya sangat sangat buntu. Hilang arah. Tak tahu apa perlu saya buat untuk hadapi semua tu dengan tabah dan yakin. Sampailah satu masa bila saya baca surah Al-Fath ayat 4, seriously that verse helped me a lot. Allah gave me the courage i'm looking for, He helped me. I know He heard me. Then sikit demi sedikit saya bangun semula, kuatkan diri untuk terima semuanya dengan redha. Tanpa tanya mengapa semua ini terjadi pada saya, tapi menerima dengan hati yang suka dan yakin pasti ada hikmahnya. And you know what, i lost one thing, instead He gives me a lot more things i never thought i would ever have before. I start to appreciate each word Allahuakbar in each prayer. He is The Almighty One, Yang Maha Besar, jadi apalah sangat masalah hambaNya ni di sisi Dia. I gain more spirit bila saya fikir Dia Maha Besar dan bila-bila je Dia boleh tunjukkan kita jalan keluar. Just ask help from Him. Ask what you want, He'll hear you for sure. Dalam case saya, berkat doa semua, umi walid, adik-beradik, dan saudara-mara, alhamdulillah i'm better today. Hikmah di sebalik ujian ini sangat banyak, salah satunya, i learned how much people around me loves me. And i love them too, banyak banyak hihi. Tanpa mereka, mungkin saya takkan boleh senyum dengan gembira lagi macam hari ni. Tanpa doa mereka, mungkin saya masih dalam keadaan dulu. Allah saja yang boleh balas jasa mereka :)

UMRAH Umi walid, aiman dan aina (adik bongsu dua orang), dengan nenek pergi mengerjakan umrah dan alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Berkat doa mereka di sana juga saya kembali okey hari ni. Mereka pergi umrah lepas saya dapat berita sedih tu, jadi sempatlah mereka berdoa di sana. Walid sampai je sana terus buat solat hajat untuk saya, sebak bila dengar. Kasih ayah, ibu, adik-adik, adalah pendorong buat saya. Terima kasih semua :')

KESIHATAN Yeah bila kita sakit je kita akan nampak betapa orang sekeliling care pasal kita. Betapa hidup kita ni takkan boleh cuma dengan bersendiri. Kita memerlukan sesama kita. Sebab itu adanya ukhuwah dan silaturrahim. Kita saling memerlukan antara satu sama lain untuk hidup yang lebih bahagia. Kan. And of course, appreciate what we have is a must. You won't know when you'll lose that sometime on the future. So take care of what we have and appreciate. Lebih-lebih lagi kesihatan adalah salah satu nikmat yang paling mudah manusia lupa untuk syukuri. Money won't be of any matter anymore when you lose your health. Trust me. It's true.

NEW SEMESTER I'm not taking FYP yet for this semester since i'm extending one semester ahead. Sebab dulu pernah drop dua subject and i'm quite left behind. Haha never mind i'm okay with that. I wish i can increase my cgpa this semester and for the next coming semester insyaAllah. Oh yup one more thing, i love all my lecturers. Hihi.

INTERNSHIP Alhamdulillah dah dapat tempat untuk intern. InsyaAllah di ICMIC SDN BHD Cyberjaya. Excited sangat sampai tulis huruf besar haa. Haha. Parents pun happy sebab saya boleh duduk rumah. Lebih happy saya bila parents happy. Merekalah bunga bunga hati saya, kegembiraan saya. Hihi ayat jiwang pulak keluar.

CUACA Baru-baru ni cuaca panas terik, hujan lama sangat tak turun. Ramai yang beramai-ramai buat solat sunat hajat dan istisqo'. Dan alhamdulillah lebih kurang dua tiga hari lepas hujan start turun. Lebat and membahagiakan hehe. Semua orang happy hujan turun. Tengok kan, bila Allah uji kita, kita semakin dekat dengan Dia. Kita meminta pada Dia setiap hari, kita tak putus berdoa. Dan semoga bila dah dipulangkan nikmat hujan ni kita akan terus lebih dekat dengan Dia, bukan semakin menjauh nauzubillah kan :)

WORKOUT I'm trying a new workout lately. A 20 minutes workout. It's tiring but can burn lots of calories once you do it. Kalau tak sempat jogging saya buat workout, kalau jogging saya tak buatlah haha. Penat jugak workout tu. First time buat dulu habis kejang satu badan. Risau umi, sorry umi hihi. Alhamdulillah sekarang dah tak kejang, mungkin sebab dah biasa buat. Cumanya masih ada mengahnya sebab workout tu straight 20 minit tanpa henti. Pergerakan dahlah semua yang hard hard punya haha. Takpe, untuk kesihatan apa salahnya kan ;)

Banyak lagi sebenarnya nak update. Tapi masa tak mengizinkan. Hari dah lewat malam. I easily got a headache if i sleep later than 12 at night lately. I get used sleeping early at home so sampai uia pun dah tak boleh nak tidur lewat. Kesihatan pun kena jaga kan, tidur awal baik untuk kesihatan. I hope dalam masa terdekat ni boleh update blog lagi insya-Allah. Kalau diberi kesempatan waktu. One more thing, saya harap sangat apa yang saya kongsikan hari ni boleh beri manfaat pada siapapun yang membaca. InsyaAllah.

Sebagai penutup, ingat sahabat-sahabat, bila kita ditimpa ujian, dan ibu ayah pun belas tengok kita, everyone pun rasa kasihan tengok kita, Allah apatah lagi. Dia kan Maha Mengasihani. Dia kasihan pada kita lebih dari sesiapa. Takkanlah Dia turunkan ujian itu tanpa sebab dan hikmah yang tersendiri. Dia ada sebabnya kenapa kita diuji begitu. Dan kalau kita tahulah apa hikmahnya, mungkin kita akan meminta tetap terus diuji begitu. Jangan putus asa dengan rahmat Allah, dan belajar sepanjang diuji. Pasti, ada sesuatu yang Allah nak kita peroleh dari situ. Sesungguhnya yang buruk itu dari saya dan yang baik semuanya dari Allah. Wallahua'lam. Selamat malam semua :)

No comments: