3/05/2014

I DON'T WANT TO BE A LOSER

Dari Abu Hurairah R.A katanya, Rasulullah SAW bersabda :

"Kecewa dan merugi orang yang bila namaku disebut dia tidak mengucapkan shalawat atasku, kecewa dan merugi orang yang berkesempatan hidup di bulan ramadhan tetapi tidak terampun dosa-dosanya, kecewa dan merugi orang yang berkesempatan hidup bersama orang tuanya tetapi dia tidak bisa sampai masuk surga."

(Hadis Riwayat Imam Ahmad)


I don't want to be a loser. Yang lupa bagaimana Rasulullah dan para sahabat berjuang untuk islam sampai kepada kita. Yang lalai hingga berlalu bulan yang mulia dengan penuh sia. Yang tidak berkesempatan berbuat baik kepada ibu bapa walaupun sempat bersama mereka. I don't want to be that loser.


Dalam Surah Al-Kahfi ayat 103-106 ada tertulis :

Katakanlah: "Apakah akan Kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatanya?"


Iaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik-baiknya.

Mereka itu orang-orang yang kufur terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan kufur terhadap perjumpaan dengan Dia ( tidak beriman kepada pembangkitan di hari kiamat, hisab dan pembalasan ), maka hapuslah amalan-amalan mereka, dan kami tidak mengadakan suatu penilaian bagi amalan mereka pada hari kiamat.

Demikianlah balasan mereka itu neraka Jahannam, disebabkan kekafiran mereka dan disebabkan mereka menjadikan ayat-ayatKu dan rasul-rasulKu sebagai olok-olok.



I don't want to be that loser. Merasakan diri telah buat yang terbaik sedangkan itu semua sia-sia. Merasakan telah berbakti pada agama tapi sebenarnya cuma mendamba pujian manusia. Terpedaya dengan diri sendiri yang entah hala tujunya ke mana. I don't want to be that kind of loser. *crying


Oh Allah, Yang Mengemudi bahtera langit dan bumi, Yang Mengasai perbendaharaan langit dan bumi, jauhkanlah kami dari kegelapan ragu. Muliakanlah kami dengan cahaya kefahaman, bukakanlah kepada kami makrifat ilmu, terangkanlah hati-hati kami sebagaimana Engkau menerangi bulan dan matahari, dan bukakanlah bagi kami pintu-pintu kebaikan. Amin.


Oh Allah, please, don't let us go. Don't let us be a loser. Allahumma Amin.

No comments: