11/04/2012

KITA BELAJAR MEMAAFKAN JOM :)

Saya terjumpa satu quote, dan saya berkenan dengan maksudnya. Teringin nak kongsi dengan kawan-kawan :)




Do everything with a mind that lets go. Don't accept praise or gain or anything else. If you let go a little you will have a little peace. If you let go a lot you will have a lot of peace. If you let go completely you will have complete peace.




Betul, bila kita lepaskan, kita akan rasa tenang. Walaupun saya tahu, bukan senang bagi sesetengah orang. Lebih-lebih lagi bila apa yang orang tu lakukan betul-betul menyakitkan kita. Saya faham.






Tapi apa salahnya jika kita cuba. Kalau rasa susah jugak, cuba lafazkan. Contohnya, 'saya maafkan si fulan'. Mana tahu, lepas lafazkan rasa lebih lega. Lebih seronok nak maafkan orang. Manalah tahu kan. Boleh jadik begitu.




Saya tak suruh orang untuk jadi seorang yang pemaaf. Saya cuma mengajak. Mengajak pun untuk mencuba dulu. Mana tahu, percubaan menjadi. Tak salah mencuba kan. Oh ye, dan saya ajak ni bukan pembaca je, diri saya sendiri jugak. Sebab saya tahu, diri saya pun masih banyak kurangnya. Masih perlukan tarbiyah dari sekeliling.




Satu lagi saya nak kongsi. Saya pernah pergi satu ta'lim ni. Main topic, kasih sejarak dua jari. Tentulah berkenaan ukhuwah kan. Ustaz tu ada cakap something.




Tarbiyah yang sebenar adalah kehidupan.




And, i think that's it :) 

No comments: