3/07/2012

I'M NOT GIVING UP

Alhamdulillah, semester dua dah melepasi sebulan. Hari demi hari, macam-macam yang masuk dalam kepala. Digital logic design, circuit analysis, electronic circuit, dan tak lupa jugak subjek islamic yang insya-Allah jadi bekal kekuatan untuk kami lalui hari ni dan hari-hari mendatang.

Masuk tahun dua, memang rasa suka. Tapi kadang-kadang stress jugak. Hmm biasalah saya ni lambat pick-up. Kalau subjek yang mudah tu okeylah. Tapi ni semua susah. Eh tak tak senang insya-Allah heheh. Tapi tulah, faham fahamlah kan. Kalau saya yang lambat pick-up macam ni nak amik engineering, of courselah ada masa terdetik rasa diri macam tak layak duduk di posisi ni kan.

Being an engineering student is fantastic, for sure. It's fun and amazing as well. But i can't deny that i'm quite slow to be in here. I don't really meet that right qualification to be an engineering student. I feel lost. Rasa macam nak lari dari bidang ni. Tapi tak tau nak lari mana. Huhu.

I keep on feeling this way. I can't say that i'm in a calm mood when i'm not. I can't say i'm okey when i'm really really not. Maybe i looked alright, everything seems alright. But seriously, it's a NO. Something is not right. I'm not sure what, but i do feel it. Ya Allah, help me find my way. The right way where i could stay calm and steady.

I'm not saying that i'm giving up. I'm just feeling kinda lost. // (crying huhuk) T.T

Maryam, kepayahan yang maryam rasakan, itulah jihad yang perlu maryam laksanakan. Jihad itu bukan mudah, tapi boleh menjadi mudah dengan adanya keyakinan yang teguh pada Allah. Yakin, DIA sentiasa ada di sisi. Yakin, DIA teman paling setia pernah maryam punya. Jangan ada sedikit pun rasa ragu akan kehadiran-Nya di sisi. Maryam di sini, itu kehendak-Nya. Maryam sampai ke tahap ni, itu juga kehendak-Nya, takdir-Nya. Fikirkan kembali, betapa banyak yang telah maryam perolehi dengan adanya maryam di sini. DIA bawa maryam ke sini, sebab DIA tahu maryam mampu. Cuma maryam perlu tambahkan usaha, kuatkan semangat. Jangan biar jihad ini terhenti tanpa terlaksana. Ingat, maryam ada sahabat-sahabat, maryam ada ibu ayah, adik-beradik, yang semuanya sentiasa menyokong maryam. Fahamilah, insan-insan yang sentiasa menyokong ini, sebenarnya bukti kewujudan-Nya di sisi. Bukti DIA sentiasa nak maryam kuat hadapi apa pun. Biarlah rebah sebanyak mana pun, DIA sentiasa kirimkan insan-insan yang menyayangi maryam untuk hulurkan tangan dan bantu. Bermakna maryam masih punya mereka untuk kembali berdiri. Bukan bermakna maryam perlu sentiasa bergantung pada mereka. Mereka cuma hulurkan tangan, tapi kekuatan untuk bangun itu pada maryam sendiri. Kalau maryam kuat, semestinya maryam boleh. Sekali rebah tak bermakna maryam dah terus kalah. Maryam masih punya peluang. Perjalanan masih jauh, di sinilah, maryam perlu belajar menerima takdir-Nya, dan belajar untuk bangun dari rebah. Siapa tahu, akan datang suatu hari nanti maryam perlu kembali kekuatan hari ini. Yakinlah, Allah lebih tahu apa yang terbaik buat maryam.

Don't judge engineering by it's subjects only, judge engineering by it's nature. Teruskan jihad-Mu, semoga berjaya :)

ENGINEERING POSSIBLE!

No comments: