2/18/2011

A NON-STOP TRANSPORT

ini pilihan saya. pilihan saya untuk menjadi saya yang kini. mungkin ada perancangan yang saya lakukan tak berjaya, tapi saya yakin itu bukan pengukir kesedihan seorang manusia bernama hamba. DIA tahu apakah pilihan saya itu terbaik untuk masa depan saya atau tidak, jadi DIA ciptakan dua lorong buat saya. sama ada perancangan saya berjaya, atau tidak. jika berjaya bermakna itu baik buat saya insya-Allah, dan jika tidak bermakna itu bukan yang terbaik buat saya. saya hambaNya, bermakna segala yang saya punya adalah milikNya. jika itu bukan kehendakNya, maka apa kudrat saya untuk menentangNya.

pernah satu ketika, saya merasai betapa sakitnya segenap tubuh saya. tunduk terasa sakit, duduk sakit, baring sakit. resah seketika, apakah ini akan berlanjutan? dalam waktu saya merasai kesakitan itu, melihatkan orang lain yang boleh tunduk, duduk, dan baring tanpa rasa sakit menimbulkan rasa sayu. itukah nikmat yang pernah saya ada tapi tak pernah saya syukuri? waktu itu baru terasa, betapa sekadar rukuk dengan baik pun satu nikmat yang tak terhingga dariNya. kerana ketika itu rukuk pun cukup derita buat saya. hanya Allah yang tahu betapa sukarnya untuk saya bergerak seperti biasa. seketika mengalir air mata syahdu.
'Ya Allah, andai dengan cara ini hamba bisa lebih dekat denganMu, hamba terima semua ini dengan redha. andai dengan cara ini bisa terampun segala dosa hamba, hamba terima semua ini dengan hati terbuka. tapi satu hamba minta, kuatkan hamba, kuatkan hamba untuk melalui semua ini.'
tak pernah saya rasakan kesakitan sebegitu. kesakitan yang menjalar dalam setiap pergerakan saya. untuk kata tak sedih langsung, itu tak mampu saya dustakan. kesakitan itu berterusan sampailah satu ketika, di pagi hari jumaat. kalau semalam, nak tundukkan wajah untuk cuci muka pun tak mampu. tapi tiba-tiba hari itu saya mampu. kesakitan masih bersisa, tapi kemampuan yang saya dapat kembali itu bagaikan membuka lembaran baru buat saya. tiada kata yang mempu saya ungkapkan ketika itu. hanya DIA yang tahu betapa riangnya hati saya. ya Allah, terima kasih tak terhingga. mampu rukuk dengan baik pun terasa nikmat sekali. sampai hari ini, kenikmatan itu masih menusuk sanubari. kesakitan yang sedikit cuma tak mampu membalas nikmat sebesar itu. nikmat yang setiap kita rasai tapi cuma sedikit yang mensyukuri.

banyak yang saya pelajari dari apa yang saya lalui. dan saya tekad, saya perlu memperbaharui jalan-jalan yang bakal saya lalui di masa akan datang. saya perlukanNya di sisi saya. saya perlukanNya sebagai teman di saat suka mahupun duka. percayalah, dialah teman terbaik yang mampu memperbetulkan setiap langkah kita. kisah ini mungkin salah satu pengajaran dari Allah buat saya dan ia masih utuh tersemat di hati dan ingatan saya. semoga saya lebih kuat untuk menghadapi apa pun jua ujian dariNya kelak.

ambillah iktibar dari apa pun musibah atau pun ujian yang melanda diri kita. ujian itu bukan pelemah semangat kita, tapi penguat ikatan kita denganNya, hanya jika kita memuhasabah akan kehadirannya. semoga dapat kita ambil iktibar dari semua ini. hargailah nikmatNya yang masih kita punya, sebelum DIA menariknya dari kita. itu hakNya, itu milikNya. DIA tahu siapa hambaNya yang layak menghadapi ujian-ujianNya. dan janganlah bersedih bila ujianNya tiba, kerana bila ia datang bermakna kita terpilih untuk menjadi calon syurgaNya insya-Allah. tapi sebelum sampai ke syurgaNya, tabahkan diri dan bersabarlah dengan ujian itu. insya-Allah kebahagiaan akan tiba seketika nanti. a non-stop transport will never stop even when we really want it to stop. so just follow. but make sure you follow it with calm and patience. benefit of them, you'll be able to figure it out as the transport pass the end of the test. and the transport is the time. the precious time. wallahua'lam.

may Allah bless.

2 comments:

yamilalala said...

faida sangat matang...i feel so shame faida , that i am childish...

misfaida said...

yamilala : alaaaaa, macam tak biasa je ngan kte. mardhiah pun matang apa. cuma wajah je awet muda sikit, tu yang nampak kebudakan tu. padahalnya matang jeee. hehe :D